Isnin, 5 Disember 2011

Ya Allah, Sudilah pandang kami...



Bismillahirrahmanirrahim..
Dengan namaMu Ya Allah Yang Sentiasa Mengasihi hamba-hambaMu
Ingin aku berbicara denganMu di setiap masa yang aku ada dan di setiap tempat aku berada 
Ingin aku meluahkan segala apa yang terpendam dalam hati ini
Walau aku tahu Engkau sangat-sangat memahami dan mengetahui,
Tanpa aku bicarakannya kepadaMu
Malah Engkau lebih tahu segalanya tentang aku daripada diriku sendiri
Kerana Engkau yg memiliki sekeping hati ini
Kerana Engkau lebih dekat denganku daripada urat leherku sendiri

Ya Rabbi, sudilah pandang aku
Ya Rabbi, izinkan aku menghadapMu berulang kali sehingga ke akhir hayatku.
Aku tahu..
Aku sering menghadapMu dengan wajah yang kelam, tidak berseri
Aku sering berhadapan denganMu tika jiwaku berkeluh kesah
Aku mencariMu hanya di waktu susah dan derita.
Di saat senang dan sibuk dengan dunia, aku melupakanMu.
Aku lupa bahawa hidup ini hanya untukMu
Aku leka bahawa dunia ini hanya sementara untuk aku mencari bekal sebanyaknya

Namun, di saat ini aku hadir untuk menghadapMu
Bersama dosa dan noda yang tak terhitung banyaknya
Disebabkan kelalaianku menurut hawa nafsu
Dan tertipu dengan dunia dan syaitan
Allah, pandanglah aku dengan kasih sayangMu
Pandanglah aku dengan keampunanMu
Aku sangat mengharapkan kasih sayang dan redhaMu
Kerana aku benar-benar menagih syurgaMu dan aku takut nerakaMu
Tapi, layakkah aku Ya Allah?

Ya Rabbi, seandainya di saat ini Engkau menjemputku pulang,
Bagaimanakah nantinya tika berhadapan denganMu?
Sudikah Kau menerima hamba-Mu yang hina ini?
Bagaimanakah keadaanku waktu itu??
Hitamkah wajahku bila berhadapan denganMu?
Berseri dengan sinar cahayakah wajah ini?
Berlarikah aku menujuMu kerana rindu untuk menemuiMu?
Atau menggigil ketakutan kerana takut dan malu denganMu?
Allah, aku bimbang..
Aku gusar dan takut Ya Allah..
Apabila memikirkan saat itu
Kerana banyaknya dosa aku terhadapMu.
Allah, sukarnya untuk aku meredahi cabaran dunia ini
Ingin ku buang jauh duniaku yang melalaikan 
Tapi ia selalu menarik-narik hatiku untuk tetap mengulangi kesilapan terhadapMu 
Kadang-kadang aku terlupa, kadang-kadang aku sengaja

Aku takut padaMu Allah tapi kenapa aku seringkali mengulangi dosa-dosa terhadapMu? 
Aku sering berjanji di depanMu untuk menyerahkan hidup matiku hanya untukMu
Namun sering aku memungkiri janji-janjiku itu tanpa rasa berdosa
Aku pernah menangis keranaMu kerana takutkan azabMu
Kemudian aku ketawa semula di saat aku lupa tentangMu
Semudah itu Ya Allah aku sebagai hamba yg sebenarnya tidak layak melakukan sebegitu
Tapi Engkau Ya Allah, tetap memberi peluang untuk aku kembali padaMu
Engkau sentiasa bersedia mengampuniku...

Aku takut Ya Allah, seandainya waktu aku tiba untuk kembali padaMu
Aku dalam keadaan tidak bersedia dan penuh dengan hitam noda
Apakah yang mampu aku persembahkan di hadapanMu kelak?
Mampukah aku memulangkan segala pinjaman yang Engkau beri kepadaku dalam keadaan yg terbaik?
Allah, aku mohon dengan sangat..
Sucikanlah hati aku dengan maghfirahMu
Agar tersenyum aku pulang mengadapMu
Allah, terimalah taubatku
Agar bercahaya wajahku dengan nuurMu bertemu denganMu
Allah, pimpinlah aku dengan hidayahMu
Agar mudah jalanku ke JannahMu...

Tuhan, pegang eratlah hati ini agar sentiasa aku rasa dekat denganMu
Aku harap Kau terima amalku untuk aku persembahkan di hadapanMu kelak
Ya Allah, dengarkanlah rintihan & permohonan hatiku ini
Hadiahkanlah cahayaMu kepadku sehingga saat aku dipanggil pulang olehMu
Amiin Ya Rabb..

Aku mohon dengan sangat..Perkenankanlah. 

:: Ya Allah, maafkanlah bila hati tidak sempurna mencintaiMu ::


Read more: http://cahayamukmin.blogspot.com/2008/11/ya-allah-sudilah-pandang-kami.html#ixzz1felnINlK

Khamis, 17 November 2011

kasih terpendam sepi






setiap hari berlalu
membawa cerita yang sama
ada tawa
tapi sendu menghimpit
ada rindu
tapi di awangan
ada cinta tapi...

kucuba lakarkan pelangi
mendung masih ada
kucuba hembuskan angin
pasir pula berterbangan
aku keliru
aku buntu
lalu aku diam...

diam mencari jalan
diam mencari sinar
diam mencari kekuatan

Isnin, 14 November 2011

tiada lagi...

tatkala mentari mula menyinar
kau rela rembulan bercahaya pudar


tatkala rindu mula berbunga
kau tegar leraikan kelopaknya


tatkala kasih mula berdiri
kau rebahkan ia sekali lagi


tatkala hati mula bersemi 
kau lempar berderai menyembah bumi


tatkala pintu mula ku buka
kau kaburkan dengan kata-kata


tatkala jiwa mula ceria 
kau biar duka menyunting tawa


tatkala luka kian sembuh 
kau toreh sembilu hingga ku lumpuh


tatkala kemarau mula di mata
kau biarkan bah datang melanda


tatkala harapan mula menggunung
kau ratakan lesu tanpa ku renung


tatkala pelangi melimpahkan warna
kau hitamkan semua dengan derita





cinta yang mati



jika dia pergi biarkan ia pergi...
kiranya dia kembali takkan ku terima
di tanya ku mengapa
aku mendiamkan diri...
sampai bila dia bertanya tidak ku peduli....
mengapa ku begini,
tanya pada dirimu sendiri...
maafkan dia..
tak pula ada kata2 maaf darinya..
mungkin apa yang berlaku, padanya bukan satu kesalahan
malah mungkin kemegahan














         



 



























Khamis, 15 September 2011

Rabu, 13 April 2011

sepi ini..


Bayu menggamit rasa...menyapa rindu sukma
menyentuh rasa kasih di jiwa.......
di mana kasih cinta....di mana rindu sayang,
hadirlah jelma...datanglah ke jiwa
kalbuku merintih hiba...
hatiku menangis duka
menanti rindu jelma,meyentuh jiwa
menggetar kalbu bersama nad a cinta

Selasa, 12 April 2011

lagu hati....

pada irama ku berpesan lagu ini di tujukan padamu yang tersayang.....

Hembusan angin bagai membawa berita
Berita yang mengecewakan ku
Apa yang terjadi bukan yang ku impikan
Namun kutabahkan hati ini

Sayangku ku tahu kau tak ingin begini
Tapi kau sanggup lakukannya
Betapa hatiku hancur musnah berderai
Tidak seorang pun yang memahami hati dan perasaaku
Kerna cinta kamu ku jadi begini
Kerna sayang kamu ku telan semua
Betapa hebatnya kau dihati ini

Kenapa kau tak pernah fikirkanku
Kenapa si dia jadi pilihanmu
ku sedar siapa dirikku disisimu oo
disisimu ooo

ku harap suatu hari kaukan mengerti kasih
siapa diriku disisimu
pengorbananku bagai tak pernah dihargai
ia bagai angin yang berlalu

Sayangku ku tahu kau tak ingin begini
Tapi kau sanggup lakukannya
Betapa hatiku hancur musnah berderai
Tidak seorang pun yang memahami hati dan perasaaku


Kerna cinta kamu ku jadi begini
Kerna sayang kamu ku telan semua
Betapa hebatnya kau dihati ini

Kenapa kau tak pernah fikirkan aku
Kenapa si dia jadi pilihanmu
ku sedar siapa dirikku dihatimu
kasih…
betapa hebatnya kau di hati ini

Kenapa kau tak pernah fikirkanku
Kenapa si dia jadi pilihanmu
ku sedar siapa dirikku disisimu oo
disisimu ooo

Ahad, 3 April 2011

ADA HIKMAH DISEBALIKNYA




BILA KU RENUNG BINTANG DILANGIT...LALU KU SEDAR KEBESARAN TUHAN








MEMANG TUHAN SENGAJA MENEMUKAN KITA DENGAN ORANG YANG SALAH SUPAYA KITA DAPAT MENJADI PENILAI YANG BAIK,


MEMANG TUHAN SENGAJA MENEMUKAN KITRA DENGAN ORANG YANG SALAH SUPAYA KITA SEDAR BAHAWA KITA HANYA MAKHLUK YANG SENTIASA MEMERLUKAN PERTOLONGAN ALLAH,


MEMANG TUHAN SENGAJA MENEMUKAN KITA DENGAN ORANG YANG SALAH SUPAYA KITA DAPAT KASIH SAYANG YANG TERBAIK ,KHAS UNTUK KITA,


MEMANG TUHAN SENGAJA MENEMUKAN KITA DENGAN ORANG YANG SALAH SUPAYA KITA SEDAR BAHAWA ALLAH MAHA PEMURAH DAN PENYAYANG KERANA MENGINGATKAN KITA BAHAWA DIA BUKANLAH PILIHAN YG HEBAT UNTUK MASA DEPAN KITA


MEMANG ALLAH MENEMUKAN KITA DENGAN ORANG YG SALAH SUPAYA KITA MENJADI MANUSIA YANG HEBAT JIWANYA,


MEMANG TUHAN SENGAJA MENEMUKAN KITA DENGAN ORANG YANG SALAH SUPAYA KITA MENGENAL BAHAWA HANYA KASIH ALLAH YANG HAKIKI,

MAAFKAN AKU KASIH.....


Andai suatu saat nanti aku pergi meninggalkan dunia fana ini,
maafkan diriku sekiranya aku pernah menyakiti hatimu.
Maafkan diriku sekiranya aku pernah menggores perasaanmu.
Maafkan aku sekiranya akulah punca airmatamu jatuh berderaian..
Andai nanti suatu saat aku pergi mengadap ILAHI,
Ampunkanlah semua kesalahanku terhadap dirimu,
Ampunkanlah kesilapan ku yang telah lalu..
Ingatlah bahawa aku sentiasa menyayangi dirimu,
Ingatlah bahawa aku sentiasa merindui dirimu,
Di setiap helaan nafasku,
Di segenap ruang rindu dalam hatiku..
Dan aku tidak pernah lupa
Untuk menyayangi dirimu,
Mencintaimu, merinduimu dan setia untukmu..

ujian di alam perkahwinan


Orang tua ada berkata dalam perkahwinan akan ada 3 peringkat ujian. Ujian pertama pada bulan ke 4 perkahwinan, ujian ke dua pada tahun ke 2 perkahwinan dan ujian ke tiga pada usia suami 40 tahun. Ujian datang dalam berbagai bentuk samada masalah kewangan, gangguan mertua dan paling biasa sekali adalah masalah CURANG samada isteri atau suami. Tak kurang banyak rumahtangga hancur di tengah jalan hanya dengan satu ujian sahaja dan ada juga rumahtangga yang bertahan walaupun diuji dengan berbagai ujian.
Allah swt berfirman : “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.” – Surah Al-Ankabut ayat 2-3
Kita ini manusia biasa yang tidak sempurna pasti akan diuji dengan melakukan kesilapan demi kesilapan. Yang paling penting apabila kita sedar bahawa kita telah melakukan kesilapan maka cepat-cepatlah bertaubat kepada Allah swt dan memohon maaf kepada mereka yang kita sakiti. Percayalah mengakui kesilapan dan memperbaiki diri itu adalah perbuatan sungguh mulia di sisi Allah swt. Begitu juga memaafkan mereka yang telah insaf juga adalah sifat yang mulia kerana Allah swt itu setiap saat sentiasa memaafkan manusia yang sentiasa sahaja membuat dosa.

Jika Kau Bahagia






Ku ingin engkau bahagia
Meski diriku tak disisimu
Jika kau memang bahagia
Dengan dia yang mencintaimu

Walau kau harus tinggalkan aku
Tinggalkan aku untuk dirinya
Dan lenyapkan kisah kita

Ku harap hanya yang terbaik
Demi kebahagiaanmu dan dirinya !

Karna ku turut bahagia, jika kau bahagia
Meskipun diriku harus terpuruk disini
Berlumur duka !!
Karna ku turut bahagia, jika kau bahagia
Meskipun hatiku harus penuh luka !!

Sabtu, 2 April 2011

DOA PENAWAR HATI YANG DUKA & KESEDIHAN YANG MENDALAM




120- اَللَّهُمَّ إِنِّيْ عَبْدُكَ، ابْنُ عَبْدِكَ، ابْنُ أَمَتِكَ، نَاصِيَتِيْ بِيَدِكَ، مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ، عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤُكَ، أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ، سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ، أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِيْ كِتَابِكَ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ، أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِيْ عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ، أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيْعَ قَلْبِيْ، وَنُوْرَ صَدْرِيْ، وَجَلاَءَ حُزْنِيْ، وَذَهَابَ هَمِّيْ. 
120. "Ya Allah! Sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak hambaMu (Adam) dan anak hamba perempuanMu (Hawa). Ubun-ubunku di tanganMu, keputusan-Mu berlaku padaku, qadhaMu kepadaku adalah adil. Aku mohon kepadaMu dengan setiap nama (baik) yang telah Engkau gunakan untuk diriMu, yang Engkau turunkan dalam kitabMu, Engkau ajarkan kepada seseorang dari makhlukMu atau yang Engkau khususkan untuk diriMu dalam ilmu ghaib di sisiMu, hendaknya Engkau jadikan Al-Quran sebagai penenteram hatiku, cahaya di dadaku, pelenyap duka dan kesedihanku." [137]
 
121- اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ.
 
121. "Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang." [138]

Khamis, 31 Mac 2011

AKU DI UJI LAGI....!!! (1)



Ya Allah.....aku insan kerdil dan tak layak mempertikai setiap ketentuan-Mu,namun tuhan....betapa pedih dan pilu rasa hati,bila mendapat tahu suami yang di sayang sepenuh jiwa dan raga,rupanya ada insan lain......patutlah kebelakangan ni ,nampak perubahan hari ke hari,rupanya tengah mabuk bercinta dengan seorang wanita yang lebih muda dan hebat juga kerjanya dah tentu lumayan gajinya.....nk di bandingkan dengan aku....keropok 30sen untuk anak pun kena mintak dari suami...tak payah lah nak dibandingkan dengan aku yang tak punya apa2 ni...menggeletar seluruh badan bila dapat tahu semua ni......kasih aku pada dia semakin hari makin bertambah dan melimpah...ketiadaan dia ku rindui..kepulangannya ku nanti....tapi semua tu buat dia hanya sampah!!
Aku baru saja 3mggu habis bpantang anak ke 7,masih terasa sakit bersalin...namun sakit lagi dengan keadaan ini!!!
Ya Allah......aku menadah tangan memohon kembalikan lah suamiku...Kau hidupkanlah kembali rasa kasih dan sayangnya pada kami.aku benar2 letih....letih dengan semua ini,kerana ini bukan yang pertama kalinya terjadi.....bila ku tatap wajah anak2 ....hati jadi sayu...pilu...mereka tak berdosa,tapi kenapa harus terima ini semua.
Hanya kerana membalas mesej kepada wanita itu...merayu agar dia tinggalkan suamiku...aku dimarahi suami,yang telah ku kahwini selama hampir 16 tahun...bukankah hebat wanita itu....betapa sayangnya dia pada wanita itu.
Mampukah aku bertahan dengan hanya berbekalkan tabah dan sabar?kekuatan iman itulah yang paling penting.Berikan ku petunjuk ,untuk melepaskan atau bertahan.


WALAU KAU DEKAT DISISI....NAMUN KU RASA JAUH DI HATI.....






kuatkan aku ......ya Allah


Ya Allah
Kau ampunilah dosa ku yang telah ku perbuat
Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yang tiada terbatas
Kau berikanlah aku kekuatan mental
Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan
Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista
Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaranMu
Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan
Ya Allah
Sekiranya suami ku ini adalah pilihan Mu di Arsy (Al Marfu’atun ‘Ilmi)
Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya
Sekiranya suami ku ini adalah suami yg akan membimbing tanganku dititianMu
Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya
Sekiranya suami ku ini adalah bidadara untuk ku di Jannah Mu
Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya
Sekiranya suami ku ini adalah yang terbaik untukku di DuniaMu
Peliharalah tingkah lakuku serta kata-kataku dari menyakitkan perasaannya
Sekiranya suami ku ini jodoh yang dirahmati olehMu
Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah dan ragamnya
Tetapi
Ya Allah

Sekiranya suami ku tergoda dengan keindahan dunia Mu
Limpahkanlah aku kesabaran untuk terus membimbingnya
Sekiranya suami ku tunduk terhadap nafsu yang melalaikan
Kurniakanlah aku kekuatanMu untuk aku memperbetolkan keadaanya
Sekiranya suami ku menyintai kesesatan
Kau pandulah aku untuk menarik dirinya keluar dari terus terlena
Ya Allah
Kau yang Maha Megetahui apa yang terbaik untukku
Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan ketelanjuranku
Sekiranya aku tersilap berbuat keputusan
Bimbinglah aku ke jalan yang Engkou redhai
Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai isteri
Kau hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhiratMu
Sekiranya aku engkar dan derhaka
Berilah aku petunjukkan kearah rahmatMu
Ya Allah sesungguhnya
Aku lemah tanpa petunjukMu
Aku buta tanpa bimbinganMu
Aku cacat tanpa hidayahMu
Aku hina tanpa RahmatMu
Ya Allah
Kuatkan hati dan semangatku
Tabahkan aku menghadapi segala cubaanMu
Jadikanlah aku isteri yang disenangi suami
Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu
Bimbinglah aku menjadi isteri Soleha
Hanya padaMu Ya Allah ku pohon segala harapan
Kerana aku pasrah dengan dugaanMu
Kerana aku sedar hinanya aku
Kerana aku insan lemah yg kerap keliru
Kerana aku leka dengan keindahan duniamu
Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaranMu
Kerana pendek akal ku mengharugi ujianMu
Ya Allah Tuhanku…
Aku hanya ingin menjadi isteri yang dirahmati
Isteri yang dikasihi
Isteri yang solehah
Isteri yang sentiasa dihati
Amin Ya Rabbi Allamin..


Jumaat, 25 Februari 2011

wanita...


Cantiknya seorang wanita itu sebagai GADIS
Bukan karena merah kilauan lipstik
Pada bibir memekar senyuman kosmetik
Tetapi pada kepribadian terpelihara

Kelembutan kesopanan menghiasi jiwa
Cantiknya seorang wanita itu sebagai REMAJA
Tidak pada kulitnya mulus menggebu
Untuk menggoda pandangan nafsu mata
Tetapi pada kehidupan terjaga
Dari menjadi mangsa dunia

Cantiknya seorang wanita itu sebagai HAWA
Tidak karena bijak meruntuhkan iman kaum Adam
Sehingga turunkan insan ke dunia
Tetapi menjdi pembakar semangat pejuang agama
Menjadi penunjang perjuangan syuhada

Cantiknya seorang wanita itu sebagai ANAK
Tidak menjerat diri pada lembah kedurhakaan
Mengalir mutiara di kelopak mata
Tetapi menjadi penyelamat ibu bapa
Pada hari kebangkitan bermula
Cantiknya seorang wanita itu sebagai ISTERI
Bukan hanya dalam rumahtangga
Tetapi sentiasa bersama
Menempuh badai disisi suami tercinta

Cantiknya seorang wanita itu sebagai MENANTU
Bukan karena kemewahan dimata
Menjadi penghibur hati permata kehidupan

Cantiknya seorang wanita itu sebagai IBU
Bukan terletak pada kebangkitan anak
Tetapi dibawah lembayung kejayaan
Membuai anak dikala suami menjalin impian

Cantiknya seorang wanita itu sebagai MERTUA
Tidak karena berjaya menjadi permaisuri istana
Tetapi jalinan kasih sayang
Tulus hati membagi kasih setara pada semua

Cantiknya seorang wanita itu sebagai NENEK
Bukan memberi harta dunia
Sehingga generasi lupa
Tetapi menjadi pada pembimbing
Menjaring teladan para anbiya pada anak bangsa

Cantiknya seorang wanita itu sebagai WARGANEGARA
Bukan karena menyandang puncak dunia
Tetapi bijak menangkis rintangan
Peka membela nasib dan harkat negara
Menjadi tulang belakang keteguhan semua

Cantiknya wanita itu sebagai INTELEKTUALIS
Bukan karena menjadi sebutan
Sehingga menjulang keegoan
Tetapi dalam mencari ilmu
Menyala obor mewangi setinggi profesi

Cantiknya wanita itu sebagai MUSLIMAH
Bukan karena keindahan paras rupa
Sehingga menjadi fitnah
Tetapi berpegang Akidah Solehah
Dibalik tirai jiwa
Menggenggam rindu kekasih pasrah di atas sajadah
Mengharap keredhaan kehidupan dunia akhirat

Rabu, 26 Januari 2011

hanya pada Mu


                        
                     Ya Allah.....hanya padamu aku meminta dan bermohon agar segalanya selamat....
                     moga hambamu ini selamat melahirkan cahaya mata yang ke-7 tanpa sebarang 
                     kesulitan dan kepayahan......hanya ke hadratMu ,hambamu ini bergantung harap.
                     Terima kasih Ya Allah kerana KAU telah kurniakan anak-anak yang sihat  dan 
                     dan sempurna fizikalnya.........sesungguhnya ENGKAU maha penyanyang lagi maha 
                     pengasih.

Khamis, 20 Januari 2011

                        

Di sebalik kesusahan dan kepayahan....pasti terselit kebahagiaan yang kadangkala tidak kita sedari.
Mungkin hari ini kita dikejutkan dengan berita yang amat mencarik hati dan emosi, hingga membuatkan kita terbawa-bawa dengan emosi duka keterlaluan...namun dengan kuasa Allah  dan izinnya siapa tahu berita duka bertukar gembira.....kerana setiap yang berlaku di dunia atas kehendak dan ketentuannya.....dan segalanya pasti ada hikmahnya.....
Moga Allah berikan ku kesabaran dan kekuatan dalam menempuh dugaannya.....
Lumrah dalam mengejar cinta Allah.....jalannya penuh onak dan liku.Kerana sesungguhnya syurga itu manis tetapi jalan menujunya penuh kepahitan.







Selasa, 18 Januari 2011

Tujuh jenis mayat di dalam kubur

             1. Mayat yang mukanya berpaling dari arah kiblat. Itulah petanda bahawa semasa hidupnya telah melakukan perkara syirik kepada Allah. Kawan-kawan syirik ini jangan buat main-main, dosa yang paling besar dalam Islam. Kekal dalam neraka selama-lamanya. 

2. Mayat yang mukanya berbentuk bab*. Itulah petanda semasa hidupnya tidak melakukan solat lima waktu, tidak menjaga solat lima waktu. Lalai dalam solatnya. Sesungguhnya solat dapat mencegah diri dari melakukan perbuatan keji dan mungkar. Perbuatan keji dan mungkar ini banyak, bukan hanya berduaan ditempat gelap, minum arak, berjudi sahaja. Tak tutup aurat juga perbuatan keji. Bayangkanlah sejak dari baligh lagi kawan-kawan tak pernah tutup aurat, berapa banyak dosa yang telah dikumpulkan. Siksa api neraka amat pedih oii.... Kalau kawan-kawan nak tahu bagaimana rasa 1/70 bahang (kalau tak silap) api neraka kawan-kawan cubalah cucuh hujung jari kawan-kawan dengan api, macam mana rasanya? Boleh tahan tak? 

3. Mayat yang kepala menjadi batu yang hitam legam. Itulah mayat yang semasa hidupnya derhaka kepada kedua ibu-apa. 

4. Mayat yang perutnya buncit dan meletup. Itulah mayat yang semasa hidupnya suka makan harta yang haram. Harta yang haram banyak contohnya. Antaranya mencuri... harta yang haram. Merompak... harta haram. Melesapkan duit kawan... harta yang haram. 

5. Mayat yang kukunya mengcengkam dan meliliti seluruh tubuhnya. Itulah mayat yang semasa hidupnya suka berkelahi, mengata orang dan mengumpat orang. 

6. Mayat yang keluar mata air dari kuburnya dan air itu baunya lebih busuk dari bangkai. Itulah mayat orang yang suka makan riba'. 

7. Mayat yang wajahnya tersenyum Itulah mayat yang semasa hidupnya berilmu dan beramal soleh. 

maafkan aku suamiku......

                                                            



                             Kadang-kadang aku rasa
Akulah isteri yang terlalu banyak menerima
Sedangkan engkau tak pernah meminta

Kadang-kadang aku rasa
Akulah isteri yang baru terjaga
Sedangkan engkau tak pernah terlena

Kadang-kadang kubersuara tanpa berfikir
Semua perkataanku menjadi salah

Datanglah ke sini dan pegang tanganku
Sementara kucerita kehidupan isteri
Harap dimengertikan

Kadang-kadang kusakiti hatimu
Bila kutolak sentuhanmu
Bukan bermaksud aku kurang menyayangimu...
Tekanan terlalu

Kadang-kadang aku berubah pada pandanganmu
Tapi sayang, itu tidak benar

Tiada apa yang paling kuhargai
Daripada kehidupan manis bersamamu

Kadang-kadang kufikir sejuta tahun
Adalah terlalu singkat

Hanya kuberitahumu betapa sayangnya aku
Betapa syukurnya aku...
Kau kepunyaanku

Kadang-kadang berjauhan denganmu
Akulah isteri yang terlalu tinggi bercita-cita...
Mencipta kerukunan keluarga
Namun aku tetap aku yang ini...
Maafkan aku wahai suami!                    

sabar

sabar

   Tak siapa tahu susahnya sabar itu melainkan mereka sendiri merasanya
ketidak sabaran kita menanti hasil amal adalah sifat seorang yang gopoh
tidak harus kita mendesak Allah mendatangkan hasil ,kerana hanya Allah 
saja yg tahu apa terbaik buat hambanya.
Jua kerana jiwa hamba tak pernah tahu,apa yg di rancangkan TUANnya,
maka bersabarlah kita beramal kerana tak siapa tahu hasilnya.
Lapangkanlah dada dan redha sambil menanti hasilnya.......